عالی از کاشی است
در این زمان انواع طاق پوشهای آجری چون ترکین، گلو در هم، شمسه پوش و بسیاری دیگر مسیر متحول خود را تا سرحد مطلوب پیش میبرد و انواع گلچینهای آجری در آنها به واقع عظمتی از هنر آجرکاری توسط معماران نامی ایران قوام الدین پدر و غیاث الدین پسر شیرازی و بسیاری دیگر از بنایان هنرمند زیباترین و شاخصترین انواع نقوش گره آجری، خطهای کوفی آجری، خطهای بنایی و معقلی آجری و زیباترین انواع گلچینهای بسیار متنوع آجری در عناصر و جزئیات آثار هم سطح با هنر کاشی کاری که تلفیقی از آجر و کاشی در انواع خط معلقی میباشد. رعایت سلسله مراتب ورودیها و کاشی کاری، گچ بری، آئینه کاری، نمایان شدن رنگ زرد، بالا بودن بناها از سطح زمین، پلکانها، سرستونها، ایوان سه دری و پنج دریها، سقفهای دوردار، پنجرههای مدور، شیشههای رنگی و معماری کارت پستالی از مناظر زیبای این ساختمان هستند. آمیختگی این خط با تزیینات گیاهی و اسلیمی به ویژه در دوران سلجوقی و همچنین ترکیب با معماری و شیوههای آجرچینی شیوههای بسیار متنوعی را بهوجود آورد. معماری اینگونه قلعهها جنبه نظامی و دفاعی داشته و طرح و نقشه آنها ویژگیهای گوناگونی دارد.
۳۴ واحد کمیته امداد در استان وجود دارد. در درون آن هفت تاقنمای کوچک و یک راه پله است و در سمت چپ آن چهار تاقنمای کوچک و ایوانی در پشت آنها قرار دارد. بنای شمسالعماره توسط دوستعلیخان نظامالدوله معیرالممالک در سمت شرقی ارگ سلطنتی طی دو سال ساخته شد و تاریخ اتمام آن سال۱۲۸۴ ق است. فاز سوم جلوخان در ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ توسط محمدرضا کلایی شهردار مشهد افتتاح شد. چهارمین ضریح به نام «ضریح طلا و نقره» معروف به «شیر و شکر» در سال ۱۳۳۸ خورشیدی به ابعاد ۴ در ۳٫۶ و ارتفاع ۳٫۹ متر بر روی مدفن جایگزین ضریح سوم شد، بهنحوی که ضریح دوم را دربرمیگیرد. شیراز را پایتخت خود گردانید و در آبادانی آن کوشش نمود. پیشنهاد شد که به طور مشترک بنای یادبود و گنبد آن مرمت شود. حمله با موفقیت همراه بود و شهر، در ۲۵ دسامبر ۱۶۳۸ (در صدوشانزدهمین سالگرد فتح رودس به دست سلیمان یکم) فتح شد. شاه تهماسب دوم پس از فتح تبریز به دست ترکان عثمانی، از آنجا به اردبیل و سرانجام به قزوین و تهران گریخت. فیروز شادمان از این احوال پس از وصلت با دختر از او آرزویی خواست تا برآورده شود، دختر گفت: شهرستانی فرماید، آنجا که پای دشت است به آب هرهز (هراز) و نام من برنهد چون نام دختر آمله بود، شهر را آمل نام نهادند.
رود زیرآب: از یک نهر به نام ذبرو گرفته شده که به معنی آب روشن میباشد. ↑ «نیشابور؛ شهری به وسعت ۷۰۰۰ سالگان». ↑ H. Gaube (10 January 2014). "ABARŠAHR". ↑ "the League of Historical Cities | Member Cities". Historical Geography and History to the Beginning of the 20th Century”, Encyclopædia Iranica. ↑ ۳۵٫۰ ۳۵٫۱ Encyclopædia Iranica (دانشنامه ایرانیکا نسخه آنلاین) (September 17, کاشی شکسته دیجی کالا 2010). "NISHAPUR i. Historical Geography and History to the Beginning of the 20th Century". ↑ «بازشناسی ربع نیشابور خراسان و تقسیمات جغرافیایی آن (از نگاه متون جغرافیایی و تاریخی کهن)». مؤلفان حوزه و دانشگاه، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (۴ جلد)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(انتشارات سمت) و پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰. ↑ سازمان نقشهبرداری کشور، «نیشابور (مرکز شهرستان)»، پایگاه ملی نامهای جغرافیایی ایران. ↑ «Sites of Encounter: Baghdad & Nishapur, 300-1200 (کارگاه آموزشی تاریخی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس)». ↑ دانشگاه نیشابور، «صفحه خانگی وبگاه دانشگاه نیشابور»، وبگاه دانشگاه نیشابور.
↑ «نیشابور دارای بزرگترین عرصه تاریخی در کشور است». این شهر از جمله شهرهایی است که قیمت مسکن در آن همواره بالاتر از میانگین کشور بوده است. نوع دوم: عبارت است از کاشیهای بزرگ از جنس خمیر شیشه مزین به خط ثلث برجسته که سطح آن را لعاب فیروزهای دادهاند. ضخامت این نوع کاشیها با توجه به مقدار حرارت وارد بر شاتل هنگام ورود مجدد از ۱ اینچ تا ۵ اینچ متغیر است. ملکی و گیوههای آباده در نهایت ظرافت، استحکام و دقت، تهیه شده و در نوع خود بیمانند است. ۳. در نقطهٔ تعادل اسید ضعیف مصرف میشود و به باز مزدوج ضعیف خود تبدیل میشود. تولید برد مدار چاپی با کمک کامپیوتر تولیدکنندگان هرگز فایل Gerber یا Excellon را بهطور مستقیم در تجهیزات خود استفاده نمیکنند، اما همیشه آنها را به کمک سیستم تولید کامپیوتر (CAM) خود میخوانند. چنانکه در برابر یک، شش نهادهاند و در مقابل دو، پنج و در مقابل سه، چهار و راز هاست همچنان باقی در جفت ریختن و سه تایی ریختن طاسها و جمع آنها که در این بخش قصد وا کاوی این راز¬ها را نداریم و فقط هدف اشاره به برخی نمادها بود. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شدهاند.